Złoto Renu wciąż nie może powrócić do swej pierwotnej domeny. Zazdrośnie strzeże je olbrzym, Fafner, który przybrał postać smoka, jego pogromcą ma zostać... Zygfryd. Kolejna opera z cyklu The Metropolitan Opera. Live in HD - „Zygfryd" Ryszarda Wagnera już w najbliższą sobotę, 5 listopada w kinie „Światowid".
Z czterech oper składających się na tetralogię "Pierścień Nibelungów", autorstwa Richarda Wagnera w poprzednim sezonie operowym w kinie „Światowid" można było zobaczyć dwie - pierwszą „Złoto Renu" na początku sezonu, drugą - „Walkirię" na jego koniec. W najbliższą sobotę na kinowym ekranie, premierowo wyświetlona zostanie część trzecia - „Zygfryd", a już 11 lutego, również premierowo odbędzie się transmisja ostatniej części „Pierścienia Nibelungów" - „Zmierzchu bogów".
Wagner tworzył tetralogię w latach 1848-1874 i jest to jedno z najwybitniejszych dzieł muzycznych XIX wieku. W „Pierścieniu" Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego, rozwinął tu technikę motywów, wprowadził też tzw. melodię nieskończoną.
"Zygfryd" to trzecie ogniwo tetralogii. Złoto Renu, wykradzione niegdyś przez Nibelunga i obłożone jego klątwą, wciąż nie może powrócić do swej pierwotnej domeny. Zazdrośnie strzeże je olbrzym, Fafner, który przybrał postać smoka. Lecz oto w pobliżu jego pieczary wyrasta jego przyszły pogromca, Zygfryd - potomek Wotana, zrodzony z kazirodczego związku jego dzieci. Ukryty przed światem w leśnym ustroniu, wychowany przez karła, który niegdyś wykuł fatalny pierścień - to prawdziwy syn natury i przyszły "nowy człowiek". Nieświadom swego pochodzenia ani zła, nieustraszony rycerz odzyskuje skarb i pierścień Nibelunga. Pokonuje stającego mu na drodze Wotana i wyzwala otoczoną płomieniami i śpiącą Brunhildę.
Ta część dramatu Wagnera składa się z trzech aktów. Tak jak pozostałe ogniwa tetralogii, przenika ją muzyka oparta na motywach przewodnich. Posiada sceny o sugestywnym wyrazie, jak scena kucia miecza w zakończeniu I aktu. Do najpiękniejszych fragmentów symfonicznych całej tetralogii należy Szmer lasu w II akcie. Dzięki artystom z Metropolitan Opera obejrzymy wydarzenia, które toczą się 20 lat po "Walkirii" w imponująco nowoczesnej inscenizacji.
Dyrygent: Fabio LuisiProdukcja: Robert Lepage Występują: Deborah Voigt (Brünnhilde), Patricia Bardon (Erda), Gary Lehman (Siegfried), Gerhard Siegel (Mime), Bryn Terfel (Wanderer), Eric Owens (Alberich).
Autor: Edyta Jasiukiewicz