Terapia przez sztukę

W Ośrodku Arterapii w CSE „Światowid" w ramach programu Twórczej Terapii obywają się zajęcia dla dzieci autystycznych ze Specjalnego Ośrodka Wychowawczego nr 1 w Elblągu.

- Pracujemy metodami arteterapii dostosowanymi do potrzeb i możliwości młodzieży uczestniczącej programie Twórczej terapii - mówi Ewa Bednarska - Siwilewicz, instruktor plastyki w CSE „Światowid". - Stosujemy ćwiczenia, wykorzystując tworzywo jakim jest glina - posiada niezwykłe zalety terapeutyczne, wykorzystywana jest w pracy z ludźmi głęboko upośledzonymi jako rodzaj pomostu, pomagającego odróżnić to, co naturalne od tego, co może służyć najprostszej międzyludzkiej komunikacji.

Arteterapia może pomóc człowiekowi pogodzić się z niełatwym losem, zaakceptować niepełnosprawność, stworzyć własny wewnętrzny świat wolny od wszelkich trudności i ograniczeń, czasem wypełnić pustkę emocjonalną spowodowaną chorobą lub kalectwem. Ponadto może być ona inspiracją do pełniejszego funkcjonowania w warunkach defektu oraz wynikających z niego następstw w postaci licznych utrudnień i ograniczeń.

Wielu rodziców załamuje diagnoza o swoich dzieciach, że jest to stan nieodwracalny, trwający przez całe życie z niewielką nadzieją na przyszłą poprawę czy wyzdrowienie.

- Czy zajęcia sprawią, że dzieci i młodzież wyzdrowieją? To nie stanie się od razu, może nastąpi niewielka, prawie niewidoczna poprawa, a nasze zajęcia sprawią że świat naszych podopiecznych stanie się trochę lepszy, ciekawszy - opowiada Ewa Bednarska - Siwilewicz. - Wychowanie przez sztukę może stać się środkiem w procesie readaptacji i odnajdywania lepszej drogi kontaktu z rzeczywistością, a tym samym, obejmując różne formy plastycznej działalności, rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość i wrażliwość, wzbogaca procesy poznawcze i zainteresowania, pogłębia życie uczuciowe.

U dzieci z autyzmem często występują zaburzenia ruchowe: niedostateczna zręczność w wykonywaniu złożonych zadań ruchowych, gesty mogą przypominać tiki, często trwają godzinami w bezużytecznych czynnościach, godzinami mogą bawić się sznurkiem lub kręcić kółka samochodu, wolą ustawiać lub rozstawiać zabawki niż się nimi bawić.

Upośledzenie komunikacji polega na niemożności opanowania mowy i jej rozumienia. Nasilenie zaburzeń jest bardzo różnorodne. Wiele dzieci autystycznych lepiej opanowuje pisanie niż język mówiony. U dzieci autystycznych stwierdza się również zaburzenia komunikacji bezsłownej, dzieci te wycofują się z kontaktów dotykowych.

Wciąż jest za mało specjalistów z zakresu autyzmu, osoby kończące studia powinny mieć podstawową wiedzę.

- Potrzeba jest zaangażowania zarówno organizacji zajmujących się pracą z osobami z autyzmem, jak i środowiska medycznego i pedagogicznego po to, aby osoby z autyzmu miały dostęp do specjalistycznej pomocy i mogły liczyć na fachową diagnozę oraz wsparcie - dodaje Ewa Bednarska - Siwilewicz.

Projekt „Twórcza terapia" realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach priorytetu Edukacja kulturalna, środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz własnych.

Autor: Edyta Jasiukiewicz

Zobacz również

Zapisz się do newslettera