Film: Psy

Na ekran Kina Światowid powracają kultowe, kontrowersyjne i wielokrotnie nagradzane „Psy” w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Projekcji „Psów” towarzyszyć będzie pokaz krótkiego dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego pt.„Z punktu widzenia nocnego portiera”, ukazującego jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Filmy po rekonstrukcji cyfrowej będzie można obejrzeć na ekranie Kina Światowid już 10 czerwca o  godzinie 18:00, w ramach trzeciej odsłony cyklu Kinoklasyka. 

Kinoklasyka to nowy cykl, prezentujący kanon kinematografii polskiej. Cykl tworzą najlepsze i najważniejsze filmy prezentowane po rekonstrukcji cyfrowej. Możemy więc spodziewać się wyjątkowej jakości obrazu i dźwięku.

To filmy, które są zapisem naszej historii i kultury. Filmy, które prezentują obrazy dramatyczne, ważne społecznie, jak i te, które stały się symbolami naszej popkultury, a także ekranizacje z niezapomnianymi kreacjami aktorskimi. Zachwycają czystością obrazu i dźwięku, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców  – wyjaśniają organizatorzy projektu.

Cykl  Kinoklasyka jest  realizowany w wybranych kinach studyjnych w całej Polsce. Realizatorem projektu jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe.

 Psy

Film Władysława Pasikowskiego, to jeden z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który – bez cienia wątpliwości – zasłużył na miano kultowego. Jedno z największych zaskoczeń i wydarzeń roku 1993. Film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: nagrodzony na gdyńskim Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych laureat Złotej Kaczki, jednocześnie oskarżany przez część krytyków o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości.

Postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji.

„Psy” jednak to przede wszystkim obraz uwielbiany przez młoda widownię, która zmęczona martyrologią i „styropianem”, w granym przez Bogusława Lindę byłym esbeku, twardzielu Franzu Maurerze – wymierzającym sprawiedliwość : ”W imię zasad…” – zobaczyła swojego bohatera, mocnego człowieka na trudne czasy. Teksty Władysława Pasikowskiego – „to zła kobieta była”, „nie chce mi się z tobą gadać” czy „w imię zasad…” – stałe weszły do kanonu polskiej popkultury.

Reżyseria: Władysław Pasikowski Scenariusz: Władysław Pasikowski Zdjęcia: Marek Edelman Obsada: Bogusław Linda, Marek Kondrat, Janusz Gajos Produkcja: Studio Filmowe ZEBRA Rok produkcji: 1992 Czas trwania: 110 min.

Z punktu widzenia nocnego portiera

W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa.

Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Muzyka: Wojciech Kilar Produkcja: WFDiF Czas trwania: 15 min. Rok produkcji: 1977

 Termin: 10.06 (wtorek), godz. 18:00

Miejsce: Kino Światowid, sala kameralna

Cena biletu: 8 złotych

Bilety na film można nabyć online lub w kasie Centrum Spotkań Europejskich Światowid. 

Zobacz również