Komponowanie sztuki

Wczoraj, 21 października, w CSE „Światowid" miało miejsce uroczyste otwarcie pokonkursowej wystawy „Kompozycje 2009" oraz wręczenie nagród i wyróżnień, które zdobyli młodzi artyści. Tego też dnia, w holu głównym CSE „Światowid", odbyły się warsztaty batiku, grafiki oraz malarstwa dla młodzieży, a także konkurs plastyczny pt.: „Kompozycje własne". A o godzinie 17.00, w sali kameralnej kina, o pięknie opowiadał Filip Gawliński.

W zorganizowanych dla szkół warsztatach wzięli udział nauczyciele z Suchacza, Pasłęka i Tolkmicka.

- Po raz pierwszy nauczyciele uczestniczyli w warsztatach graficznych ucząc się jednej z technik -linorytu, dzięki temu będą mogli ją wykorzystać w przyszłej pracy z dziećmi i młodzieżą - mówi Ewa Bednarska - Siwilewicz, organizator warsztatów.

Zaraz po warsztatach, odbył się konkurs na „kompozycję własną", w którym wzięli udział uczniowie Liceum Plastycznego w Gronowie Górnym i III Liceum Ogólnokształcącego, uczestnicy zajęć plastycznych organizowanych w CSE „Światowid" oraz mieszkańcy Pasłęka i Tolkmicka. Najlepsze prace zostały nagrodzone: pierwszą nagrodę otrzymała Marta Jerzykiewicz, drugą - Maciej Wójtowicz, a trzecią Michał Ciekot. Wręczono również wyróżnienia, otrzymali je: Karolina Kardas, Miriam Stołowska, Agata Żurańska, Joanna Kruk, Dagmara Staniecka, Konrad Dydziński.

O godz.16.00 w Galerii Nobilis nastąpiło otwarcie wystawy pokonkursowej. Prace na konkurs „Kompozycje 2009" nadeszły z całej Polski: z domów kultury w Chojnicach, Dęblinie, Rybniku, w Pasłęku, Zwoleniu, Zawierciu i Kaniowie, ze szkół plastycznych w Jarosławiu, Dąbrowie Górniczej, Bydgoszczy, Koszalinie, Radomiu, Gronowie Górnym, z pracowni Bogdana Kilińskiego Inveni Ryt w Elblągu. Prace przyszły również z jednej ze szkół w Obwodzie Kaliningradzkim.

Wykład „Tęsknota za pięknem, czyli dzieje sztuki jako dzieje malejącej wrażliwości", który poprowadził historyk sztuki Filip Gawliński, był bardzo zaskakujący, obfitował w ciekawe spostrzeżenia i porównania. Jak na naszą wrażliwość wpływa otoczenie kanciastych bloków i balkonów, czyli dlaczego nie lubimy ostrych kształtów, psychofizyczne rozpatrywanie piękna - piękna kobieta, piękny samochód, piękny koń - obłe kształty, które nam się podobają. Rozróżnienie pojęcia piękna od stosowności, piękna od sztuki, czy pojęć brzydkie i piękne z przyjemne, nieprzyjemne lub estetyczne, nieestetyczne - to przykłady poruszanych przez Filipa Gawlińskiego problemów.

Konkurs „Kompozycje" odbył się w ramach projektu „POMOSTY - Europejskie Spotkania Młodzieży Artystycznie Uzdolnionej" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Autor: Edyta Jasiukiewicz

Zobacz również

Zapisz się do newslettera