Kino Światowid Promyk Pracownia digitalizacji eswiatowid rezerwacja Czy to jest Kochanie Baltic Cup Międzynarodowe Spotkania Artystyczne

menu

Galeria

Baltic Cup 2019 dzień II | galeria portel.pl

Kalendarz imprez

Wirtualny
spacer

Wirtualna Wycieczka

Newsletter

Widok z
naszego
okna

Widok z naszej kamery

Akademia Pana Kleksa 2007 i 2008

Sfinansowano ze środków Kompanii Piwowarskiej w ramach akcji "Warto być za" 

 

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach

Programu Operacyjnego "Rozwój inicjatyw lokalnych"

 

 

TA ORAZ INNE BAJKI

O  świcie pan Kleks wstaje, wkłada sobie do ucha pompkę powiększającą i po chwili doprowadza się do stanu normalnej wielkości. Następnie łyka kilka pigułek na porost włosów i  w ten sposób po upływie dziesięciu minut odzyskuje swoją zwykła postać.
Na pierwsze śniadanie pan Kleks zjada zazwyczaj kilka kulek z kolorowego szkła i popija je zielonym płynem.
Pan Kleks jest średniego wzrostu, ale nie wiadomo zupełnie, czy jest gruby, czy chudy, albowiem cały tonie po prostu w swoim ubraniu. Nosi szerokie spodnie, które chwilami, zwłaszcza podczas wiatru, przypominają balon. W spodniach jego kieszeni zdołałem naliczyć szesnaście kieszeni, w kamizelce zaś dwadzieścia cztery.
                                                                                                 Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”


Pewnego czerwcowego popołudnia pracownicy Stowarzyszenia „Jantar” oraz Centrum Kultury „Światowid” otrzymali tajemniczą przesyłkę. W miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się adres nadawcy, ktoś umieścił atramentowego kleksa! Na odwrocie koperty literami we wszystkich kolorach tęczy napisano:

Akademia pana Kleksa
ul. Czekoladowa

Po otwarciu przesyłki wyfrunęło z niej dziesięć kolorowych motyli. Na dnie koperty znajdował się stary, pożółkły pergamin z napisem: WEZWANIE DO PRZYGODY. Pracownicy „Jantara” i „Światowida” zrozumieli, że nadszedł czas na powołanie elbląskiej Akademii Pana Kleksa!

 

TAK TO SIĘ ZACZĘŁO

„Powołać Akademię!” – łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Tęgie głowy Światowidowego i Jantarowego dworu dzień i noc studiowały mądre księgi, sprawdzały informacje w Internecie w poszukiwaniu wskazówek i zachęty do działania. Aż pewnego dnia sekretarz królewski trafił na stronę o kusząco brzmiącymy tytule http://www.warto.eu/

Szybko okazało się, że naprawdę warto…

Na sekretnej stronie znajdowała się informacja o konkursie ogłoszonym przez Kompanię Piwowarską. Celem konkursu było wyłonienie dobrych pomysłów na ciekawe i pożyteczne przedsięwzięcia – przedsięwzięcia wspierające osoby, których uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym z różnych względów bywa utrudnione.

Zgłośmy do udziału w konkursie nasza Akademię! – chórem zakrzyknęli elblążanie i z ochotą zabrali się do pracy.

 

W ostatnich dniach sierpnia zakończono prace nad projektem pn. „Akademia Pana Kleksa”. Jego autorzy wspólnie z ekspertami z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdecydowali, że do udziału w programie zaproszone zostaną dzieci z rodzin zastępczych. Elbląski pomysł zgłoszono na konkurs „Warto być za”. Okazało się, że do konkursu przystąpiły również inne królestwa. W sumie do organizatorów trafiło 89 wniosków, czyli 89 dobrych pomysłów na działania wspierające różne grupy społeczne. Jurorzy mieli więc twardy orzech do zgryzienia. Jak z takiego ogromu propozycji wybrać kilka najlepszych?!

- Co będzie z Akademią?! – zastanawiali się dworzanie Jantara. Nerwowe oczekiwanie na wyniki konkursowe sprawiły, że pracownicy Jantara i Światowida w sumie schudli o 17,5 kg, a poza tym przybyło im 10 256 siwych włosów! W tym samym czasie Rada Ekspertów wybierała najlepsze projekty.

3 listopada na dwór elbląski przybył posłaniec z priorytetową i poleconą wiadomością. Stanął na środku Światowidowego dworu, a następnie wszem i wobec ogłosił:

- Decyzją Rady Ekspertów konkursu „Warto być za” program Stowarzyszenia „Jantar” pt. Akademia Pana Kleksa” zakwalifikował się do ścisłego finału, w którym uczestniczyć będzie 19 projektów…

 

Ostatnich słów posłańca nikt już nie usłyszał. Budynek wypełnił się okrzykami rozradowanych dworzan, którzy wrzeszczeli bez opamiętania: „Wiwat Akademia! Hurrrra!!!”


POMOC ELBLĄŻAN


Radość z odniesionego sukcesu nie trwała długo. Dworzanie szybko zmobilizowali siły do ostatniej batalii o dofinansowanie ich pomysłu. Zgodnie z regulaminem konkursu 19 finałowych projektów z całej Polski zaprezentowano opinii publicznej na stronie http://www.warto.eu/  Przez miesiąc każdy mógł zapoznać się z finałowymi propozycjami i wybrać jego zdaniem najlepszą. Za pomocą Internetu, smsów oraz kuponów w lokalnej  prasie Polacy głosowali na najbardziej pomysłowe projekty. Na dofinansowanie mogło liczyć tylko dziewięciu zdobywców największej ilości głosów. Co zrobić, aby wśród nich znalazła się Akademia?! Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać:

- Zorganizujmy akcję, która zachęci elblążan do głosowania! Pokażmy, że Elbląg jest za!” – stwierdził jeden z pracowników. I tak zrodził się pomysł na kampanię promocyjną pod nazwą „Elbląg jest za!”. A oto krótka relacja z jej przebiegu.

Moja firma jest za

W samo południe pracownicy Światowida i Stowarzyszenia "Jantar" wysłali smsowe głosy z poparciem dla programu pomocy dzieciom z elbląskich rodzin zastępczych "Akademia Pana Kleksa". Za pośrednictwem mediów zaapelowali do firm, instytucji, urzędów i organizacji: Idźcie w nasze ślady!

 

 Harcerze są za

Przedstawiciel Komendy Hufca ZHP donosi: "Drogą mailową Druhny i Druhowie z elbląskiego hufca będą przesyłać sobie instrukcję internetowego głosowania. Możecie liczyć na kilakset głosów harcerzy!"

Szkoła jest za

Zespół Szkół nr 1 (Gimnazjum nr 4 i Szkoła Podstawowa nr 11)

Każdy szkolny komputer przysłużył się Akademii. Za pomocą strony www.warto.eu głosowano w pracowni komputerowej, kadrach, sekretariacie, gabinecie dyrektora i bibliotece szkolnej. Uczniowie uruchomili swoje telefony komórkowe i głosowali również za pomocą smsów.
- Podobnie postąpili nauczyciele i rodzice, którzy zostali poinformowani o akcji za pomocą specjalnie przygotowanych ulotek. Ponadto rodzice zobowiązali się do oddania głosów z komputerów znajdujących się w ich zakładach pracy – opowiada nauczyciel informatyki i koordynator szkolnej akcji Andrzej Derenda.
O konkursie i sposobach głosowania przypominano także podczas szkolnych apeli.

 

 Pracownia komputerowa - trwa głosowanie


Zespół Szkół Technicznych

Uczniowie samodzielnie wymyślili hasło szkolnej kampanii promocyjnej: „Podarujmy dzieciom uśmiech”. Następnie  zagłosowali ze wszystkich szkolnych komputerów. Link do strony konkursowej zamieścili na internetowej stronie szkoły www.zst.elblag.pl . Na tym nie koniec!
- Uczennice klasy IIIe przygotowały plakaty zachęcające do udziału w akcji. Rozesłaliśmy również do znajomych maile z prośbą o poparcie głosowania – relacjonuje koordynatorka akcji, nauczycielka informatyki Agnieszka Szlak.

Plakaty wykonane przez uczennice z IIIe

Szkoła Podstawowa nr 12

Dzięki głosowaniu ze szkolnych komputerów poparcie dla Akademii wzrosło o ponad 30 głosów. Na lekcjach informatyki uczniowie zostali zapoznani z ideą oraz regulaminem konkursu „Warto być za”. Droga mailową wysłali do znajomych maile z prośbą o wsparcie akcji.
- Link do podstrony promującej akcję zamieściliśmy na stronie internetowe szkoły www.republika.pl/sp12 . O sposobach głosowania przypominają także plakaty na szkolnych korytarzach – opowiada nauczycielka informatyki i koordynatorka akcji w „dwunastce” – Jolanta Kowalska.

 

 Adres www.warto.eu zna każdy uczeń "dwunastki"

Gimnazjum nr 9

- Głosowaliśmy z każdego szkolnego komputera w pracowni informatycznej, ale także w sekretariacie, księgowości i gabinecie Pani Dyrektor – zapewnia nauczycielka informatyki Małgorzata Dudek.
Ponadto informacja o głosowaniu zamieszczona została na szkolnej stronie internetowej. Uczennice przygotowały kolorowe plakaty promujące akcję. Zarówno grono pedagogiczne, jak i uczniowie drogą mailową nakłaniają  rodzinę i znajomych do poparcia Akademii. 

 

  Sekcja muzyczna jest za

Koncertem muzyki ludowej i folkowej podsumowaliśmy akcję promocyjną „Elbląg jest za!". Artyści z młodzieżowych sekcji muzycznch wystąpili przed siedemdziesięcioosobową publicznością. Podczas koncertu wykonano popularne  przeboje folkowe i ludowe z różnych regionów - od Kaszub po Podhale. Młodzież samodzielnie przygotowała aranżacje, które podobały się młodszym i starszym słuchaczom. Dzięki artystom i licznej publiczności Akademia zyskała kilkadziesiąt smsowych głosów!

 

 

Smsowe głosowanie po koncercie

  

Warsztat Ludzi Twórczych

Uczestnicy Warsztatu Ludzi Twórczych za pomocą kuponów zamieszczonych w lokalnej prasie oddaligłosy na Akademię. Dzięki  zorganizowanej akcji udało im się wysłać 60 kuponów!

Elblążanie spisali się na medal! Ich zaangażowanie sprawiło, że 14 grudnia usłyszeliśmy: „Stowarzyszenie Jantar, zdobywając 15 % głosów  w swojej kategorii, jest jednym z 9 finalistów konkursu”. Na Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenie grantów i symbolicznych czeków. Nasz opiewa na sumę 100 tys. zł!

 

Komentarze po finale: 

Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej powiedział: W naszym programie nie chodzi o rozdawnictwo pieniędzy, ale o inwestycje w dobre rozwiązania cieszące się poparciem społecznym. To dlatego nie przyznawaliśmy pieniędzy uznaniowo, ale we współpracy z wybitnymi ekspertami oraz w drodze publicznego głosowania.

 Antoni Czyżyk, prezes Stowarzyszenia "Jantar": Stowarzyszenie "Jantar" oraz Centrum Kultury i Współpracy pragną serdecznie podziękować za zaangażowanie w akcję i oddane głosy. Jesteśmy wdzięczni dziennikarzom, lokalnej społeczności, nauczycielom, uczniom, harcerzom, działaczom organizacji pozarządowych, pracownikom MOPS. Zwycięstwo w konkursie jest naszym wspólnym sukcesem!

 Magdalena Czarnocka i Jędrzej Rusiński, koordynatorzy projektu: Nazwy zadań realizowanych w ramach Akademii odpowiadają terminom z bajki Brzechwy (Psi Raj, Prawe Oko Pana Kleksa), co czyni projekt zrozumiałym i atrakcyjnym dla młodego odbiorcy. Zdobycie materialnego wsparcia wymaga od beneficjentów dużego nakładu pracy: samodzielnego przygotowania przedstawienia albo młodzieżowej konferencji naukowej. Eliminujemy w ten sposób postawę roszczeniową, stawiamy na aktywność! Udział w lekcjach kleksografii wzmocni poczucie wartości dzieci, zaowocuje poprawą ocen szkolnych i z zachowania. Spotkania będą okazją do nauki informatyki, angielskiego oraz do skorzystania z pomocy korepetytorów. Dzieci będą również brały udział w wycieczkach edukacyjnych oraz psychologicznych warsztatach wyjazdowych. Akademia skutecznie uczy funkcjonowania w grupie, stwarza szansę na stanie się lokalnym liderem. Wiwat Akademia! Wiwat jej uczniowie!

Partnerzy projektu:

Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej "Światowid"

Towarzystwo Muzyczne "Eroica"

Stowarzyszenie Kulturalne "Viva Art."

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Elblągu

INAUGURACJA AKADEMII PANA KLEKSA

 WITAMY W NASZEJ BAJCE!

 Elbląska Akademia rozpoczęła swą działalność 2 lutego. W spotkaniu inauguracyjnym wzięło udział 38 uczniów. Niestety, profesor Ambroży Kleks nie mógł przyjechać na uroczystość. Napisał do dzieci list o następującej treści:

 

Moi Kochani

Witam Was serdecznie w tym uroczystym i wyjątkowym dniu. Jestem bardzo szczęśliwy, że udało mi się założyć w Elblągu nową Akademię. Jeszcze bardziej cieszy mnie obecność tak wielu wspaniałych, uśmiechniętych uczniów. Zwracam się do Was słowami piosenki:
cała naprzód ku nowej przygodzie, taka gratka nie zdarza się co dzień!


Otóż to! Wielka przygoda – tak w skrócie można opisać zdarzenia, których będziecie uczestnikami w nadchodzących miesiącach. Czeka Was mnóstwo zabawy, wiele interesujących wycieczek, a przy okazji nauka. Dołożę wszelkich starań, aby moi uczniowie poznali działanie komputera, język angielski, a także poprawili swoje stopnie z matematyki i języka polskiego. Projekcje filmowe, występy, biwak nad morzem, wycieczka do planetarium,  teatru i schroniska dla zwierząt, to tylko część niespodzianek, które na Was czekają. Od dziś możecie z dumą mówić o sobie: JESTEŚMY UCZNIAMI AKADEMII PANA KLEKSA!
Żałuję, że nie mogę być dzisiaj z Wami, ale wczoraj zjadłem zbyt wiele kolorowych piegów i pastylek na porost włosów. Sensacje żołądkowe uniemożliwiły mi przyjazd do Elbląga. Na dodatek zepsuła się moja pompka powiększająca, w związku z czym mam obecnie dwa centymetry wzrostu i nawet gdybym przyjechał, nie zauważylibyście mej obecności.
W zastępstwie wysyłam moich najlepszych uczniów i współpracowników. To oni będą w moim imieniu sprawować rządy w elbląskiej Akademii:
Antoni Czyżyk – prezes Stowarzyszenia „Jantar”
Zenona Ćwiklińska, Mirosława Mariańska, Jolanta Lachowska – z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
oraz koordynatorzy: Magdalena Czarnocka i Jędrzej Rusiński.

Na dzisiejszą uroczystość zaprosiłem jeszcze jednego, tajemniczego gościa. Kiedyś przekazałem mu swą wiedzę tajemną i czarodziejskie umiejętności. Patrzcie i podziwiajcie, jakich zdolnych uczniów wychowuje profesor Ambroży Kleks.

Po tej zapowiedzi na scenie pojawił się magik, mistrz wiedzy tajemnej. Dawny uczeń Pana Kleksa sprawiał, ze przedmioty znikały, z uszu dzieci wysypywały się monety, a laska zamieniała się w zielone kwiaty.

 

Za pośrednictwem kinowego ekranu dzieci spotkały się również z Panem Kleksem. Filmowa projekcja „Akademii” stanowiła zapowiedź przygody, jaka potrwa do końca czerwca 2007 roku. Na uroczystym spotkaniu nie mogło zabraknąć przysmaków z Kuchni Pana Kleksa. Każdy uczeń zjadł pyszny lodowy deser. Ten wyjątkowy dzień zakończyliśmy pasowaniem na ucznia Akademii. Wszystkie dzieci otrzymały dzienniczki, w których zbierać będą kolorowe piegi za aktywny udział w zajęciach.

 

PORA SIĘ ZAPRZYJAŹNIĆ

 Pierwsze zajęcia z kleksografii miały charakter integracyjny. Gry i zabawy pozwoliły nam poznać swoje imiona, upodobania, zainteresowania, cechy charakteru, a nawet znaki zodiaku.

 

Przy okazji dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o uczniach Akademii. I tak okazało się, że są wśród nich dziewczyny, które lubią grać w piłkę nożną! Bezwzględna większość uwielbia ferie zimowe. Wszyscy mają donośne głosy – piosenkę w wykonaniu Akademii słyszał nawet dyrektor, którego gabinet znajduje się piętro niżej niż sala, w której się spotykamy. Najwyżsi uczniowie to Ania i Michał. Z kolei najmniejsze krasnoludki to z pewnością Klaudia i Kasia. Przećwiczyliśmy wszystkie możliwe formy powitania i ustaliliśmy zasady Akademii. Najważniejsze z nich to:
- Akademia wszystko robi razem
- Akademia słucha swoich opiekunów
- Akademia dba o swój totem

Totem Akademii Pana Kleksa


Pozwól, Drogi Czytelniku, że przedstawimy Ci uczniów Akademii. Oto oni!

Płeć piękna: Kasia, Kamila, Olga, Ewa, Paulina, Magda, Martyna, Kornelia, Wiktoria, Kasia, Ania, Klaudia, Nikola, Klaudia, Kasia, Kamila, Patrycja, Kasia, Patrycja, Sandra, Karolina, Paulina, Marta, Daria, Aneta, Marcelina.
 
Chłopcy: Tomek, Kuba, Michał, Paweł, Dawid, Krzysiu, Kamil, Mateusz, Michał, Sebastian, Patryk, Piotrek… no i oczywiście Ambroży Kleks.

Kto chce być uczniem Akademii ręka do góry!


CZYM BĘDZIEMY SIĘ ZAJMOWAĆ? 

Nauka w Akademii potrwa do końca czerwca 2007 roku. Spójrzcie, czym będą zajmować się wychowankowie Pana Kleksa. Podczas ferii zimowych oraz piątkowych i sobotnich spotkań w Światowidzie odbędą się nietypowe lekcje kleksografii, czyli:

- warsztaty informatyczne: dzieci nauczą się korzystania z internetu, poznają pakiet Office, przygotują prezentacje multimedialne oraz pomogą przy prowadzeniu internetowej dokumentacji (teksty i zdjęcia)  projektu, którą właśnie czytasz!

- warsztat teatralno-muzyczny: celem warsztatu jest przygotowanie przedstawienia muzycznego "Akademia Pana Kleksa". Sztuka zostanie zaprezentowana lokalnej społeczności w czerwcu. W przygotowaniu przedstawienia pomoże młodzież działająca w sekcjach muzycznych Centrum Kultury w Elblągu. W ramach warsztatu rozegramy gry strategiczne i relaksacyjne. Będzie również okazja do nauki samby i walca!

- warsztat plastyczny: dzieci wykonają prace w  różnych technikach (grafika, malarstwo, batik, ceramika). Pozwoli to wyrazić własne uczucia i emocje. Część zajęć (np. rysowanie mandali) jest formą treningu kontroli złości i stresu. Prace powstałe podczas warsztatów zostaną zlicytowane na aukcji – dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na edukacyjne potrzeby Akademii. Na warsztatach plastycznych dzieci będą również przygotowywać elementy scenografii do finałowego przedstawienia.

- korepetycje:  to czas na odrobienie szkolnych zadań domowych, a także okazja do skorzystania z pomocy korepetytora. Nauczycielki języka polskiego i matematyki pomogą uczniom Akademii  poprawić ich oceny szkolne.

- warsztaty psychologiczne: gry i ćwiczenia rozwijające umiejętności interpersonalne uczestników (praca z grupą, kontrola stresu, poczucie własnej wartości). Ten blok warsztatowy zostanie zrealizowany podczas biwaku w Stegnie!

- kurs języka angielskiego: 120 godzin kursu, które realizowane są w szkole języka angielskiego Britisch School. Nauka odbywa się dwa razy w tygodniu (we wtorki i w środy).


Podczas spotkań w Światowidzie Akademia korzysta z dobrodziejstw Kuchni Pana kleksa, która serwuje pyszne obiady, kolacje, drugie śniadania, a nawet lodowe desery. 

Ponadto dzieci wezmą udział w wielu dodatkowych atrakcjach i wycieczkach edukacyjnych.

Klucz do bajek
W ramach zadania dzieci odwiedzą Teatr Dramatyczny. Zapoznają się z jego działalnością od kuchni (garderoby, charakteryzatornia).  Ponadto spotkają się z aktorem i wezmą udział w ćwiczeniach aktorskich. Ma to zmotywować grupę do włożenia wysiłku w przygotowanie sztuki Akademia Pana Kleksa, a także zachęcić do aktywnego włączenia się w życie kulturalne miasta.

Odwiedzamy sąsiednie bajki
Sąsiednia bajka to metaforyczna nazwa świata osób niepełnosprawnych. Uczestnicy Akademii wspólnie z nimi wezmą aktywny udział w przygotowaniu i realizacji programu "Terapia przez sztukę" realizowanego w elbląskim Centrum Kultury. W ramach programu  odbędą się wystawy i prezentacje artystyczne. Celem zadania jest szeroko pojęta integracja, a także zwrócenie uwagi na potrzeby i problemy niepełnosprawnych.
 

Prawe oko Pana Kleksa
W bajce Brzechwy prawe oko spełniało rolę narzędzia badawczego. W ramach tego zadania członkowie Akademii zorganizują oraz wezmą udział w Dziecięcej Konferencji Naukowej "Moje hobby".  Do udziału w przedsięwzięciu zaprosimy uczniów elbląskich szkół. Uczestnicy konferencji przedstawią profesjonalnej komisji prezentacje poświęcone ich pasjom naukowym, artystycznym itd. Forma wystąpienia jest dowolna (prezentacja multimedialna, pokazanie ciekawych zbiorów, ciekawostek naukowych itd.). Autor najlepszej prezentacji otrzyma nagrodę, która umożliwi mu rozwój jego pasji! 

Psi Raj
Wycieczka do schroniska dla zwierząt – zapoznanie się z problemami i działalnością placówki. To również pretekst do zastanowienia się nad losem bezdomnych zwierząt, stosunkiem władz do tego problemu. Zadanie może stanowić zachętę do późniejszej działalności na rzecz zwierząt w ramach wolontariatu.

Historia o księżycowych ludziach
Wycieczka do planetarium we Fromborku - zadanie jest kolejnym etapem kampanii zachęcającej do rozwoju pasji naukowych.

Przedstawienie finałowe
Członkowie Akademii wraz z sekcją muzyczną Centrum Kultury wystawią przygotowaną przez siebie sztukę Akademia Pana Kleksa. Na przedstawienie zaprosimy rodziców, rówieśników, nauczycieli, wychowanków domu dziecka, działaczy kulturalnych i działaczy NGO, lokalne oraz wojewódzkie władze. Przedstawieniu teatralnemu towarzyszyć będzie wystawa prac plastycznych powstałych na lekcjach kleksografii. Prace zostaną zlicytowane, a dochód z aukcji przeznaczony na potrzeby edukacyjne członków Akademii.

Pożegnanie z bajką -  biwak w Stegnie
Trzydniowy warsztat wyjazdowy w Stegnie. Tutaj odbędzie się przekształcenie Akademii Pana Kleksa w Elbląską Radę Kultury. Rada Kultury jest trwałym efektem realizowanego projektu, będzie działała w Elblągu po wykorzystaniu dotacji. Dzięki współpracy z władzami miasta i województwa oraz z Centrum Kultury młodzi parlamentarzyści będą mieli realny wpływ na życie społeczne i kulturalne. Podczas warsztatów ustalą porządek obrad,  powołają komisje tematyczne, wybiorą władze oraz ustanowią zasady naboru nowych członków spośród elbląskich uczniów. W ten sposób zintegrują się ze środowiskiem rówieśników, otrzymają szansę stania się ich liderami. Działalność w Radzie Kultury pozwoli lepiej zrozumieć współcześnie zachodzące zjawiska demokratyczne i społeczne. Poza omówieniem spraw związanych z działalnością Rady Kultury w ramach Pożegnania z bajką odbędą się warsztaty psychologiczne z następujących dziedzin: komunikacja, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, budowanie poczucia własnej wartości. 

W sumie:

- 120 godzin kursu języka angielskiego

- 120 godzin warsztatów

- wycieczki i dodatkowe atrakcje

 

PIERWSZA KLEKSOGRAFIA

Po uroczystej inauguracji oraz zabawnej integracji zakasaliśmy rękawy i... do pracy! Pierwsze zadanie brzmi: wykonać własną wizytówkę. Mistrzyni sztuk plastycznych - Pani Ewa zdradziła uczniom Akademii, na czym polega technika batiku. Magicznym sposobem dzieci wykonały wizytówki, które zamocowane zostały na brodzie naszego totemowego Pana Kleksa. Na cześć patrona Akademii dzieci przygotowały portrety uczonego profesora Ambrożego.

 

Równie wesoła atmosfera panowała na zajęciach teatralno-muzycznych. Do dyspozycji uczniów były różne instrumenty: konga, grzechotki, tarki, dzwonki itp. itd. W krótkim czasie Akademia stworzyła zgraną i zdyscyplinowaną orkiestrę oraz zespół wokalny. Ulubiony przebój Akademii: "Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce, Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa..."

Oto świat komputerów oraz Internetu. W kawiarence "Camera Caffe" zgłębiamy tajniki działania komputera. Temat pierwszej kleksografii: "Internet". Każdy uczeń Akademii potrafi już odszukać stronę poświęconą temu projektowi.  Uczniowie w szybkim tempie znaleźli informacje na temat Jana Brzechwy i jego twórczości. Teraz pozostało tylko zapisać znalezione dane w edytorze tekstu... ale to już chyba temat na natępne zajęcia.

 

Wprawdzie przed zbliżającymi się feriami zimowymi uczniom trudno myśleć o matematyce i języku polskim, ale obecność pań nauczycielek warto wykorzystać. Dlatego zabieramy się za odrabianie zadań domowych! Kto ma pytanie - ręka do góry! Matematyczka i polonistka chętnie pomogą. Uczniowie Akademii próbują również swych sił na polu literackim. Już niebawem na tej stronie będziecie mogli przeczytać relacje ich autorstwa.

O Akademii piszą jej uczniowie:

W piątek dziewiątego lutego odbyła się pierwsza lekcja kleksografii. Podczas pierwszego spotkania uczestniczyliśmy w zajęciach muzyczno-teatralnych i rozegraliśmy różne zabawy, które pomagały nam poznać się lepiej. Po tych zajęciach zasiedliśmy do stołu i zajadaliśmy naleśniki.

 

 Na drugi dzień zajęcia rozpoczęły się o 9.30. Były to pierwsze zajęcia z plastyki, informatyki oraz korepetycje z języka polskiego i matematyki. Na plastyce rysowaliśmy Pana Kleksa oraz wykonywaliśmy szarfy z imionami potrzebne do udekorowania totemu Akademii. Uczęszczamy również na tańce. Najbardziej podobały nam się lekcje informatyki. Jesteśmy zadowoleni z tych zajęć.

 Sandra, Piotrek, Paulina  

Jesteśmy uczniami Akademii Pana Kleksa. Nasze zajęcia są urozmaicone. We wtorki i środy uczęszczamy na język angielski, natomiast w piątki i soboty uczestniczymy w lekcjach kleksografii. Lekcje kleksografii składają się z plastyki, informatyki, teatru i muzyki. Otrzymujemy również korepetycje z języka polskiego i matematyki. Panie udzielające korepetycji pomagają nam odrabiać lekcje i udoskonalają naszą wiedzę. Najbardziej podobają nam się zajęcia z plastyki i informatyki. Możemy się na nich odprężyć i rozwijać swoje umiejętności. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wszystkich zajęć, lecz najbardziej przydatne są korepetycje.
Ania, Kamila, Mateusz, Patryk  

FERIE W AKADEMII

Pan Kleks nie zapomniał o swych uczniach nawet podczas ferii zimowych. Dzieci skorzystały z zaproszenia profesora Ambrożego i aktywnie uczestniczyły w zajęciach kleksografii. W tym wyjątkowym tygodniu na uczniów Akademii czekało mnóstwo niespodzianek. Oto kolejne relacje ich autorstwa:

Przez cały tydzień w Akademii świetnie się bawiliśmy. Zajęcia w Akademii były bardzo ciekawe. Mieliśmy dużo atrakcji, np. wycieczka do Teatru Dramatycznego lub zajęcia taneczne. Wybraliśmy się też na bajkę "Skok przez płot".

 

 Dostaliśmy również list od wodza Apaczów, w którym zostaliśmy wyzwani na pojedynek. Zaoferowano nam pyszne posiłki. Mieliśmy dużo zajęć rozrywkowych, ale też korepetycje z języka polskiego i matematyki oraz informatykę. Na lekcjach teatru i muzyki uczyliśmy się piosenek z „Akademii Pana Kleksa” i przygotowywaliśmy się do finałowego przedstawienia, które odegramy na koniec Akademii.

 

 Na zajęciach plastycznych lepiliśmy z gliny, robiliśmy witraże na szkle oraz wycinaliśmy postacie z bajek.

 

Atrakcji i zabaw było wiele. Bardzo nam się to wszystko podobało, a najbardziej wycieczka do Teatru Dramatycznego i pojedynek z wodzem Apaczów.
Karolina, Kamil, Michał, Sebastian

W Akademii podobały nam się zajęcia z inforamtyki, ponieważ uczyliśmy się obsługi komputera. Ciekawa była także nauka tańca, dlatego że uczyliśmy się trzech tańców: cha-chy, walca angielskiego i samby. Na plastyce robiliśmy witraże na szkle, wyrabialiśmy również różne rzeczy z gliny i  techniką woskową na materiale.

Według nas ten tydzień był bardzo ciekawy. Najbardziej podobała nam się plastyka i informatyka, a chłopakom najbardziej podobała się trenerka tańca pani Kasia (brunetka).

 Michał, Tomcio, Marcelina, Patrycja.

Dzisiaj opiszemy Wam, jak minął nam czas w Akademii Pana Kleksa podczas ferii zimowych. Podczas całego tygodnia po zjedzeniu drugiego śniadania w kawiarni "Muza" odbywały się zajęcia plastyczne, na których wykonaliśmy portrety Pana Kleksa i wstążki z naszymi imionami, które przyczepiliśmy do brody totemu Pana Kleksa. Następnie udaliśmy się na zajęcia teatralno-muzyczne, na których pani Marta  przygotowała zabawy ze śpiewem i instrumentami. Po zajęciach teatralno-muzycznych pan Jędrzej zpaowiedział, ze idziemy na lekcje informatyki. Następnie dostaliśmy zasłużony obiad. Następnego dnia spotkała nas niespodzianka, którą okazały się zajęcia taneczne z dwiema mistrzyniami tańca.

 

 I tak minął nam cały tydzień. W środę odbyliśmy wycieczkę do kina na bajkę "Skok przez płot", a w czwartek odbyła się wycieczka do Teatru Dramatycznego. Natomiast w piątek mieliśmy wojnę indiańską. Wszyscy uczniowie Akademii są zadowoleni i szczęśliwi. Najbardziej podobały nam się zajęcia plastyczne i teatralno-muzyczne. Było bardzo ciekawie i miło spędziliśmy czas.

 Klaudia, Klaudia, Marta, Kasia

 

Dzisiaj wszyscy odmienieni,
bo jesteśmy w Akademii.
Razem lepiej się poznamy,
bo z umysłów korzystamy.
Każdy piega dostać chce,
lecz zachować trzeba się.
Rysujemy, malujemy
i nagrodę dostać chcemy!
Wszyscy razem się bawimy
i uśmiechu nie tracimy.
Pani Marta dobrze śpiewa
i nauczy nas, co trzeba.
Dodawanie i mnożenie
dobrze znam to określenie.
Gdy Pani Ania na słówko nas zawoła,
to już płakać jest nie pora.
Obiad dobrze doprawiony
i dlatego jest jedzony.
Wszyscy są zadowoleni,
bo na biwak pojedziemy.

Kasia, Kasia, Paweł, Kuba

 

LIST OD WODZA APACZÓW

Pewnego dnia uczniowie Akademii otrzymali tajemniczą wiadomość od wodza Apaczów – „Wściekłego Byka”. Wódz indiański wyzwał ich na pojedynek.

Wielka gra wojenna rozegrała się na czarnej sali teatralnej, która za sprawą naszej bogatej wyobraźni zmieniła się w porośniętą wysoką trawą prerię. Naprzeciw siebie stanęły dwa indiańskie szczepy o uroczych nazwach: „Pocahontas” i „Wściekłe mrówki”. Zanim rozpoczęła się bitwa, wrogie plemiona wybrały swoich wodzów oraz odtańczyły taniec wojenny.

A potem rozpoczęła się walka… Młodzi Indianie stoczyli szereg pojedynków na miecze i na poduszki… na koniach i udeptanej ziemi. Podczas rywalizacji nie liczyła się siła fizyczna, ale przede wszystkim spryt, zaradność, inteligencja i umiejętność współpracy z grupą. Uczestnicy zabawy budowali wysokie wieże z własnych butów, w ekspresowym tempie odnajdywali na mapie wskazane miejscowości,  konstruowali papierowe samoloty, porozumiewali się metodą głuchego telefonu, przekazywali sobie najróżniejsze przedmioty bez użycia rąk itd. Wszystkim konkurencjom przyglądał się „Wściekły byk”, który nagradzał zwycięskie drużyny punktami. W ostatecznym rozrachunku zwyciężyły „Wściekłe mrówki”. Nagrodą dla zwycięskiego szczepu były kolorowe kolorowe piegi.

  ODWIEDZAMY SĄSIEDNIE BAJKI

 

- Dziś wyruszymy na spotkanie z bohaterami innych bajek. Domyślacie się dokąd? – zapytał swych podopiecznych Pan Kleks.
- Do kina! Do teatru! – odpowiedzieli chórem uczniowie.

Profesor Ambroży zaprowadził grupę pod  jedną z furtek w murze Akademii. Napis nad żelaznym wejściem informował „Kino Światowid”. Pan Kleks sięgnął do kieszeni surduta po kluczyk i otworzył drzwi. Pierwszy raz uczniowie wyszli poza mur Akademii. Poza bramą spotkali bohaterów bajki „Skok przez płot”. Verne i RJ rozśmieszyli swych gości z Akademii do łez, ale  także nauczyli wielu pożytecznych rzeczy. W sąsiedniej bajce  dzieci obejrzały także specjalny pokaz ratowników medycznych i nauczyły się udzielać pierwszej pomocy. Popatrzcie, jak z tym trudnym zadaniem poradziła sobie Ewa.

A podczas kolejnej wizyty w  kinie towarzyszyli nam uczestnicy programu „Terapia przez sztukę”.  Mamy nadzieję, że w przyszłości będzie jeszcze okazja do wspólnych spotkań.

Nad kolejną furtką uczniowie zobaczyli napis „Teatr Dramatyczny”.
- Zajrzyjmy tam, panie profesorze – poprosili.
Kleks spełnił ich życzenie. Przewodnikiem po elbląskim Teatrze Dramatycznym byli: aktorka Grażyna Kacprzak oraz Tomasz Walczak z Ośrodka Kultury Teatralnej. Uczniowie Akademii poznali teatr od kulis: zwiedzili scenę, garderoby, charakteryzatornie i pomieszczenia, gdzie przygotowuje się peruki oraz szyje stroje dla aktorów. Nasza wycieczka miała miejsce dzień przed premierą komedii kryminalnej pt. „Szalone nożyczki”. Możemy więc pochwalić się, że jesteśmy pierwszymi elblążanami, którzy zobaczyli scenografię i przygotowania do tego spektaklu.
Nasi przewodnicy wyczerpująco odpowiedzieli na wszystkie dociekliwe pytania dotyczące pracy aktora, ale także spraw finansowych i tematów technicznych związanych z montażem scenografii. Po wycieczce Akademia podzieliła się na dwie grupy, które wraz z aktorami wzięły udział w warsztatach teatralnych. Dzieci odbyły szereg ćwiczeń oraz odgrywały pantomimy na zadany temat. Cel wycieczki zrealizowano w stu procentach –  Akademia została skutecznie zachęcona do pracy nad przygotowaniem własnego spektaklu. Premiera w czerwcu!

WLEWAMY OLEJ DO GŁOWY

- Pamiętajcie - rzekł do nas na samym początku Pan Kleks - że  nie będe was uczył ani tabliczki mnożenia, ani gramatyki, ani kaligrafii, ani tych wszystkich nauk, które są zazwyczaj wykładane w szkołach. Ja wam po prostu pootwieram głowy i naleje do nich oleju. (Jan Brzechwa: Akademia pana kleksa).

PRAWE OKO PANA KLEKSA

W piątek 13 maja rozstrzygnięto konkurs „Moje hobby". Dziesięciu finalistów zaprezentowało publiczności oraz jury wystąpienia poświęcone swoim największym  pasjom. Nagrodę główną zdobyła miłośniczka koni - Ksenia Sitnik-Pietrzykowska ze Szkoły Podstawowej nr 25. W konkursie brali również udział przedstawiciele Akademii Pana Kleksa.


Konkurs „Moje hobby” adresowany był do gimnazjalistów oraz uczniów klas szóstych. Pierwszy etap zabawy polegał na opisaniu w oryginalny i atrakcyjny sposób ulubionego zajęcia pozalekcyjnego, któremu uczeń poświęca swój wolny czas.  Spośród pisemnych zgłoszeń grono ekspertów wybrało dziesięć najciekawszych. Ich autorzy 13 kwietnia prezentowali swoje hobby na scenie kina Światowid. Wystąpienia podziwiała 300-osobowa publiczność oraz komisja jurorów w składzie: Marta Hajkowicz (Radio El), Karolina Ciechorska (Młodzieżowy Dom Kultury), Jolanta Lachowska (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), Joanna Karpiuk (Stowarzyszenie „Jantar”) i Edyta Machul (Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej „Światowid”). Finaliści walczyli o nagrody finansowe, które mogą przeznaczyć na zakup przedmiotów związanych z rozwojem pasji.

Swoje wypowiedzi młodzież ilustrowała zdjęciami, prezentacjami multimedialnymi. Opowieściom towarzyszył również pokaz medali, dyplomów i pucharów zdobytych na konkursach lub zawodach. Publiczności najbardziej podobały się pokazy nietypowych umiejętności. Uczennice z Suchacza przygotowały rewię mody indyjskiej, koledzy ze Stegny popisywali się umiejętnościami żonglerki, młodzi tancerze oczarowali widzów wykonaniem tanga, a miłośniczka psów wystąpiła wraz ze swym ukochanym pudelkiem. Dzięki temu młodzież i uczniowie Pana Kleksa zostali zachęceni do kreatywnego spędzania wolnego czasu. Przy okazji udało się uświadomić widzom, że jest w Elblągu wiele miejsc – domy kultury, kluby sportowe, świetlice – w których można rozwijać swoje zainteresowania.

A tak o swojej pasji opowiadały uczennice Pana Kleksa:

Kasia Kowczyk
Jestem ambitną i chętną do brania udziału w konkursach dziewczyną. Moim hobby jest taniec towarzyski, który upawiam od 8 lat. Osobiście wolę tańce latynoamerykańskie i nawet powiem szczerze, że lepiej mi wychodzą. moim marzeniem jest założyć szkołę tańca dla najuboższych, którzy nie mają takich możliwości.
Kasia wystąpiła przed publicznością w stroju tancerki. Najwieksze uznanie zdobyła podczas prezentacji bogatej koleksci swych pucharów i medali.

Sandra Szewczyk
Największą moją pasją są psy. Znam dużo psich ras, potrafię określić maści psów, oczy, uszy itd. Wiem też, w jaki sposób psy okazują radość i strach. gdy wchodzi się do mojego pokoju, to wiadomo, czym sie interesuję. Jets tam dużo porcalonowych figurek, pluszaków, plakatów oraz wiele innych rzeczy z wizerunkiem psa. Ponieważ kocham psy, moim współlokatorem jest suczka rasy pudel. Wabi się Pusia.
Pusia wystąpiła na scenie wraz z Sandrą! Dzięki temu jej wlaścicielka mogła na żywym przykładzie scharakteryzować rasę pudli. Piekną prezentacje Sandry przerywaną szczekaniem Pusi publiczność nagrodziła gromkimi brawami.

Ania Tyburska
Moim największym i najbardziej pasjonującym hobby jest muzyka. Uwielbiam jej słuchać i śpiewać. Marzę o tym, aby pisać własne teksty do piosenek, przelać swoje uczucia na papier i podzielić się z tym ludźmi, którzy chcieliby wysłuchać mojej muzyki.

Pan Kleks wszystkim uczniom gratuluje wspaniałych prezentacji i życzy wytrwałości w realizacji planów. A oto fotoreportaż z Młodzieżowej Konferencji Naukowej "Moje hobby".

HISTORIA O KSIĘŻYCOWYCH LUDZIACH

WYCIECZKA DO FROMBORKA

 W pewną słoneczną i pogodną sobotę nasza Akademia wybrała się na magiczną wyprawę do Fromborka.

Większość z nas wcześnie wstała, żeby przygotować się i zabrać potrzebne rzeczy na wycieczkę. Gdy wszyscy zebrali się w wyznaczonym miejscu, zasiedliśmy na swoich miejscach w autokarze. Jechaliśmy w dobrym humorze , rozmawialiśmy, opowiadaliśmy dowcipy oraz śpiewaliśmy. Dojechaliśmy na miejsce. Pierwszą atrakcją było zwiedzanie katedry. Pan przewodnik opowiedział nam o wszystkim po kolei. Gdy zapytał, czy są pytania, padło pytanie Piotrka, które brzmiało następująco:
- A czy ma pan srebrnego zęba?? Rozległ się śmiech i … nie padła odpowiedź.
Później powędrowaliśmy do wieży widokowej, w której znajdowało się wahadło Foucault’a. Wahadło te pomogło nam zrozumieć i pojąć, że Ziemia kręci się wkoło własnej osi. Kiedy nadszedł czas wejścia na taras widokowy, z grupy odłączyły się dwie osoby, Kasia i Sandra, ponieważ bały się wysokości.
Wahadło zostało wprawione w ruch i bujało się wzdłuż czerwonej listewki. Schodząc, większość liczyła schodki -  a było ok. 250. Gdy zeszliśmy na dół, kula wciąż wahała się wzdłuż drugiej listewki, a to oznaczało, że Ziemia naprawdę wykonuje ruch obrotowy. Na koniec pozostało nam obejrzeć pokaz w planetarium. Było naprawdę ciekawie - Pan Teleskop i Pani Lunetka wytłumaczyli nam, że są różne gwiazdozbiory, w różnych porach roku widnieją inne gwiazdy należące do innych znaków zodiaku. Seans ten był interesujący i bardzo pouczający. Gdy w drodze do autokaru zobaczyliśmy ułożony z patyczków znak koperty oraz strzałki, szybko zorientowaliśmy się, że chodzi o ukrytą wiadomość. Wszyscy rozbiegli się w poszukiwaniu wiadomości. Ale tylko jedna osoba ją znalazła, był nią Sebastian. W wiadomości  było napisane, że mamy podążać w kierunku zachodnim. Uważnie przeszukaliśmy teren, a skarb znalazł Michał. Skarbem okazało się pudełko batonów.
Przygoda, trochę słodyczy i wiedzy sprawiły, że wycieczka do Fromborka była naprawdę fajna.

Autor sprawozdania: Sandra Szewczyk

Tekst zredagowały: Marta Golecka, Marcelina Kudryk

W autokarze humory dopisują!

Nareszcie we Fromborku!

Zwiedzamy fromborską katedrę.

Piotrek uważnie słucha. Za chwilę zada to istotne pytanie! 

Oto dowód, że Ziemia się kręci!

Tak działa wahadło Foucaulta

Patryk wysokości się nie boi!

Ale wieje!!!

Jaki piękny widok na Zalew Wiślany!

Akademia w komplecie!

Spotkanie z Panem Telekopem i Panią Lunetką w planetarium

Uwaga! Rozpoczyna się seans

Gdzieś tu ukryta jest wiadomość od Pana Kleksa.

Rozpoczynamy poszukiwania!

List znalazł Sebastian...

... a skarb Michał!

 

 PSI RAJ

Szedłem bardzo długo po przezroczystej ziemi, aż wreszcie tak jak przewidywałem, natrafiłem na dużą bramę z matowych szyb. Po krótkim wahaniu zapukałem. Jedna z szyb odsunęła się i ujrzałem groźną głowę buldoga, który trzy razy warknął i szybko zasunął szybę. Niebawem jednak okienko znów się otworzyło i tym razem zobaczyłem łeb białego pudla, który przyjaźnie wyszczerzył zęby, mlasnął językiem i zaszczekał, jak gdyby spotkał starego znajomego - tak o swej wizycie w Psim Raju opowiada na kartach bajki Jana Brzechwy Adaś Niezgódka.

Pan kleks postanowił na spotkanie z psiarnią zabrać również elbląską Akademię. Psia kraina (bo "raj" raczej nie jest tu odpowiednim słowem) znajduje się na ulicy Królewieckiej. Pracownicy schroniska opowiedzieli uczniom Akademii, skąd trafiają tu zwierzęta oraz jak należy o nie dbać. Smutne oczy szczeniaków oraz informacje o tym, że 40% psów pozosatnie w schronisku do końca swego życia wzruszyły wychowanków Pana Kleksa. Kto wie, może niektórzy z nich w przyszłości zostaną wolontariuszami, którzy będą pomagać bezdomnym zwierzętom?

 

KONFERENCJA "RODZINY ZASTĘPCZE - ICH POTRZEBY I PROBLEMY"
WYSTAWA PRAC PLASTYCZNYCH
PREMIERA PRZEDSTAWIENIA "CZARY Z SZAFY"

Pan Kleks nie zapomina także o dorosłych podopiecznych. Dlatego 13 czerwca zaprosił do kina "Światowid" rodziców zastępczych, pedagogów, przedstawicieli władz miejskich i wojewódzkich, pracowników organizacji pozarządowych i ośrodków pomocy społecznej na konferencję szkoleniową poświęconą tematowi rodzicielstwa zastępczego. Przybyli goście wysłuchali ciekawych prelekcji Marka Gliszczyńskiego – przewodniczącego Komisji Polityki Zdrowotnej, Socjalnej i Prorodzinnej elbląskiej Rady Miejskiej, Zenony Ćwiklińskiej – dyrektor MOPS w Elblągu, Bożeny Strawy-Cieślak – przedstawicielki Stowarzyszenia Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Elbląg, Antoniego Czyżyka – prezesa Stowarzyszenia „Jantar”, Dariusza Wasińskiego – psychologa oraz rodziców zastępczych. W konferencji uczestniczyli także senator RP Władydsław Mańkut oraz dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie Joanna Jabłonka. List do organizatorów wystosowała także Krystyna Wyrwicka – dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Beata Roztocka – dyrektor MOPS we Wrocławiu. Elbląska konferencja została wpisana w program obchodów IX Warmińsko-Mazurskich Dni Rodziny

Konferencja była także okazją do prezentacji efektów pracy elbląskiej Akademii Pana Kleksa. Po części konferencyjnej nasi goście zwiedzili wystawę prac plastycznych autorstwa dzieci oraz obejrzeli premierowe przedstawienie "Czary z szafy" w ich wykonaniu. Przedstawienie było bajkową opowieścią o przygodach uczniów Akademii, którzy za pomocą czardziejskiej szafy znalezionej w szpitalu chorych sprzętów, spełniali swe najskrytsze marzenia. Trzeba przyznać, że młodzi aktorzy spisali się na medal i oczarowali publiczność pięknymi recytacjami oraz popisami tanecznymi i wokalnymi.

 

Więcej zdjęć z uroczystego finału zobaczyć można na stronie:

http://www.portel.pl/fotka0.php3?id_fot=442&id_dz=21

Stowarzyszenie "Jantar" w Elblągu od sierpnia 2008 roku, realizuje projekt "Akademia Pana Kleksa - zintegrowanym programem wyrównywania szans dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich powiatu elbląskiego i braniewskiego".

Celem projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznego dzieci i młodzieży z terenów wiejskich poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach edukacyjnych, dostępu do świadczeń kulturalnych oraz turystyki.
Zajęcia realizowane będą w Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej "Światowid".

Projekt obejmuje następujące formy adresowane do ddzieci, które prowadzone przez ekspertów, będą obejmować następujące dziedziny:
•lekcje kleksografii: informatyka, plastyka, muzyka, taniec  i teatr, informatyka, odrabianie lekcji –    korepetycje (język polski, matematyka, język angielski)
•wyjazdowe warsztaty psychologiczne
•wycieczki edukacyjne: planetarium, schronisko dla zwierząt,  teatr
•widowiska artystyczne: przedstawienie Akademia Pana Kleksa samodzielnie przygotowane przez beneficjentów pod kierunkiem instruktora teatralnego
•konferencja: "Wsi spokojna, wsi wesoła – czyli jak stworzyć młodzieży wiejskiej odpowiednie warunki do rozwoju"
•wystawa prac plastycznych
•dożywianie dzieci

Uzupełnieniem programu będą zajęcia z bezpieczeństwa (szkolenia z zakresu prac dzieci na wsi – przy udziale PIP), ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych i aktywizacja społeczna (warsztaty psychologiczne).
Projekt podsumujemy 4-dniowym obozem wypoczynkowo - szkoleniowym nad morzem w Stegnie, który będzie nagrodą za pracę w ramach programu.

Okres realizacji projektu: sierpień 2008 r. – grudzień 2008 r.

Projekt "Akademia Pana Kleksa – zintegrowanym programem wyrównywania szans dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich powiatu elbląskiego i braniewskiego", jest współfinansowany w  ramach Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

4 grudnia, w Elblągu, odbędzie się konferencja na temat tworzenia wiejskiej młodzieży odpowiednich warunków rozwoju.

 Wsi spokojna... - posłuchaj!

Konferencja, jak i cały program Akademia Pana Kleksa otrzymały dofinansowanie z ministerstwa pracy i polityki społecznej w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

 

O szansach edukacyjnych młodych mieszkańców wsi, a także o doświadczeniu ubóstwa będą mówić: dr Krystyna Kutiak – Zakrzewska i dr Katarzyna Białobrzeska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz Mirella Nowińska z elbląskiej delegatury Kuratorium Oświaty.

Modelowe programy pomocy mieszkańcom wsi oraz możliwości zdobywania pieniędzy na tego rodzaju przedsięwzięcia przedstawią: Helena Wołodźko z Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, Danuta Banaszek i Iwona Andruszkiewicz ze szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi w Zielonce Pasłęckiej oraz Antoni Czyżyk, dyrektor Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej Światowid i prezes stowarzyszenia Jantar.

Honorowy patronat nad sesją, która odbędzie się w kinie Światowid, objęli wójtowie gmin: Wilczęta, Markusy i Gronowo Elbląskie.

Konferencji będzie towarzyszyć wystawa prac plastycznych przygotowanych przez uczestników projektu Akademia Pana Kleksa.

Początek o godz. 10.

Wstęp jest wolny.

O edukacji młodzieży wiejskiej

Dzisiaj w centrum kultury „Światowid” w Elblągu odbyła się konferencja na temat tworzenia wiejskiej młodzieży odpowiednich warunków rozwoju.

O szansach edukacyjnych młodych mieszkańców wsi, a także o doświadczeniu ubóstwa mówiły: dr Krystyna Kutiak – Zakrzewska i dr Katarzyna Białobrzeska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz Mirella Nowińska z elbląskiej delegatury Kuratorium Oświaty.  

-Ciągle jeszcze pracować i mieszkać na wsi wiąże się dzisiaj z czymś gorszym- powiedziała dr Krystyna Kutiak – Zakrzewska.

Modelowe programy pomocy mieszkańcom wsi oraz możliwości zdobywania pieniędzy na tego rodzaju przedsięwzięcia przedstawili: Helena Wołodźko z Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie, Danuta Banaszek i Iwona Andruszkiewicz ze szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi w Zielonce Pasłęckiej oraz Antoni Czyżyk, dyrektor Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej Światowid i prezes stowarzyszenia Jantar.

- Chciałabym żeby, chociaż w jakiejś części uczestnictwo dzieci wiejskich w projekcie miało przełożenie na ich życie. Chciałabym, aby nabrały one pewności siebie – powiedziała Iwona Andruszkiewicz ze szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi w Zielonce Pasłęckiej.

Honorowy patronat nad sesją objęli wójtowie gmin: Wilczęta, Markusy i Gronowo Elbląskie.

Konferencji towarzyszyła wystawa prac plastycznych przygotowanych przez uczestników projektu Akademia Pana Kleksa.

 

 Konferencja, jak i cały program Akademia Pana Kleksa otrzymały dofinansowanie z ministerstwa pracy i polityki społecznej w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

 

PARTNERZY MEDIALNI
Truso tvPortelDziennik ElbląskiMłody ElblągInfo ElblągEskaTVP olsztyn
INSTYTUCJE KULTURY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO

CEIKCentrum polsko-francuskieMuzeum Budownictwa Ludowego w OlsztynkuMuzeum Kultury Ludowej w WęgorzewieMuzeum we FromborkuMuzeum Warmii i Mazur w OlsztynieMuzeum Bitwy pod GrunwaldemTeatr im. Aleksandra Sewruka w ElbląguTeatr i. Stefana Jaracza w OlsztynieFilharmoniaWojewódzka Biblioteka Publiczna